مطالب

ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه نجاری

برای راه اندازی کارگاه نجاری، پس از مکان کارگاه، انتخاب و خرید ابزار مورد نیاز، از جمله مراحل مهم محسوب می شود. برای این کار، لازم است تا از ماشین آلات صنایع نجاری مطلع بوده و بر حسب نیاز، آنها را خریداری کنید. در ادامه به معرفی برخی از این ابزار می پردازیم.

ابزار برش چوب

ابزار برش، اصلی ترین ابزار مورد نیاز در کارگاه های نجاری و هستند. از گدشته تا امروز، این دستگاه ها به صورت مداوم، در حال پیشرفت و تغییر بوده و همانطور که امروز مشاهه می کنیم، دستگاه های فوق پیشرفته ای به این منظور طراحی شده اند.

اره

اره ها خود انواع مختلفی دارند. ساده ترین نوع آنها اره های دستی بوده که با آنها آشناییم. به تدریج برای کارگاه های نجاری، اره های برقی و مختلفی توسعه داده شدند که کار تراش و برش بر روی چوب را ساده تر کرده است.

امروزه از این اره ها، کمتر استفاده شده و در کارگاه های پیشرفته، با دستگاه های دیگر که کارایی بالاتری دارند، جایگزین شده اند.

CNC چوب

یکی از جامع ترین و پرکاربرد ترین دستگاه ها برای برش و یا حتی حکاکی بر روی چوب، دستگاه  CNC است. این دستگاه، به صورت دقیق و کامپیوتری، می تواند طرح مد نظر شما را بر روی چوب پیاده کنند. با ورود این دستگاه به بازار، نیاز به دستگاه های دیگر برای ایجاد برش و حکاکی، ماننند مغار، چکش، اره های دستی و… به شدت کاهش یافت.

دورکن

دورکن ها را می توان حاصل پیشرفت دستگاه های برش و اره های رومیزی دانست. این مدل دستگاه ها، نسبت به اره های دستی، اتوماتیک تر و نسبت به CNC دستی تر هستند. دورکن چوب، توانسته انجام کارهای ظریف و برش کاری های بزرک را ساده تر کند. دور کن ها به علت قیمت مناسب و کارایی بالا، به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه لبه چسبان

این دستگاه در صنایع چوب به منظور چسباندن نوارهای پی وی سی به لبه های برش خورده قطعه مورد استفاده قرا می گیرد. افرادی که در کارگاه های نجاری کار کرده اند و یا با این شغل آشنایی دارند، میزان سختی این کار را درک می کنند. چسباندن لبه ها، کاری بسیار ظریف بوده که دقت فراوانی لازم داشته است. این کار در گذشته به صورت دستی و با کمک اتو انجام می شد. اما اکنون با کمک این دستگاه، کار چسباندن لبه ها ساده شه است.

دستگاه های تیزکن

در تمامی دستگاه های برش و حکاکی مورد استفاده، چه به صورت دستی و چه اتوماتیک، تیغه هایی به کار رفته است. کارایی این تیغه ها، پس از مدتی، کاهش یافته و کند می شوند. به همین خاطر، یکی از نیاز های اساسی در کارگاه های نجاری، دستگاه های تیز کن تیغه و اره تیزکن ها هستند. این دستگاه ها هم مدل های متنوعی دارند. بنابراین پیش از خرید دستگاه، باید از مناسب بودن و هماهنگی با دستگاه های خود اطمینان حاصل کنید.

سایر دستگاه های مورد نیاز

دستگاه های ذکر شده، تنها بخشی از دستگاه هایی است که شما در صنایع چوب از آنها استفاده خواهید کرد. بسته به اینکه کارگاه شما بزرگ است یا کوچک، و اینکه قصد تولید محصول خاصی را در کارگاه دارید یا نه، دستگاه های دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله این دستگاه ها می توان به چکش و مغاز، دریل، پیچ گوشتی برقی، شیارزن چوب، گیره های نجاری و… اشاره کرد.

دستگاه سوراخ زن

یکی از دستگاه هایی که در نجاری ها مورد استفاده قرار می گیرند، دستگاه های سوراخ زنی هستند. این دستگاه ها می توانند عمل سوراخ زنی را با دقت بالا و سرعت مناسب ، بدون نیاز به نیروی انسانی انجام دهند. این دستگاه نیز در انواع مختلف تولید شده که انتخاب آن به اندازه کارگاه و نوع کارگاه شما بستگی دارد.

خرید ماشین آلات صنایع چوب

حال سوالی که پیش می آید این است که این دستگاه ها را از کجا، چگونه و از چه برندی خریداری کنیم؟

برند ها و کارخانه های مختلفی، اقدام به تولید این دستگاه ها کرده اند. اکنون دستگاه ها با برند های مختلف ایرانی و خارجی به فروش می رسد. پس از اینکه دستگاه مرتبط با اندازه کارگاه و هدف خود را انتخاب کردید، مهمترین نکته ای که برای خرید باید به آن دقت کنید، کیفیت و البته قیمت دستگاه مد نظر شماست.

استفاده از برند های ایرانی، می تواند قیمت دستگاه را برای شما تصمین کند. اما آیا این برند ها، می توانند به اندازه برند های خارجی، با کیفیت باشند؟

یکی از برند ها در تولید این دستگاه ها، برند ماشین سازی آمل برش (mollen) است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا